اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

مواردی که از اپوکسی و کاربردهای آن حتما باید بدانید !

اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

اپوکسی یا بطور دقیق تر پولی پوکساید، یک ماده بسپار ترموست می باشد که از واکنش شیمیایی رزین اپوکساید با سخت‌کننده پلی آمید یا پولی‌آمین  بوجود می آید . اپوکسی کاربرد گسترده ای دارد، که میتوان بعنوان مثال به رنگ اپوکسی ، اپوکسی گرانیتی، کفپوش اپوکسی, اف‌آرپی و چسب ها اشاره کرد.

اپوکسی یک هم‌بسپار است؛ که از 2 ماده شیمیایی متفاوت تشکیل شده است. این دو ماده را با نام رزین یا ترکیب، و سخت‌کننده یا فعال‌ساز می‌شناسند. رزین از تکپارها یا بسپارهایی با زنجیر کوتاه که در انتهایشان یک گروه اپوکساید قرار دارد تشکیل می‌شود.

کاربردها و موارد استفاده موادی که بر پایه اپوکسی تولید می‌شوند وسیع می باشد و مهمترین آنها در ساخت رنگ اپوکسی و کفپوش اپوکسی است و همچنین شامل کاربرد در ساخت موادی چون چسبها، کامپوزیتها (مانند موادی که از فایبر گلاس یا فیبر کربن استفاده می‌کنند) و تقویت‌کننده‌ها می‌شود (اگرچه پلی استر، وینیل‌استر و دیگر صمغ های ترموست هم برای پلاستیک تقویت‌شده با شیشه به کار می‌روند).

ساختار شیمیایی اپوکسی‌ ها این امکان را می دهد تا بسپارهای گوناگونی با خواص و ویژگی بسیار متفاوت تولید شود. بصورت کلی اپوکسی‌ها را به دلیل چسبندگی، مقاومت شیمیایی و گرمایی، خواص عالی و بسیار خوب مکانیکی، و مقاومت الکتریکی بسیار عالی و خوب آنها نسبت به اکثر رزین های دیگر می‌شناسند. بسیاری از ویژگی ها و  خواص اپوکسی‌ها را می‌توان تغییر داد، بعنوان مثال اپوکسی های پر شده از نقره که رسانایی الکتریکی خوبی دارند یا اپوکسی پرشده از روی که مقاومت خوردگی خوبی دارد و یا مخلوط آن با ریز الیافهای کربن آنها را رسانا میکند نیز وجود دارد و این در حالی است که اپوکسی‌ خالص عایق الکتریکی می باشد. برخی از انواع که دارای خاصیت عایقی/رسانایی در برابر گرما هستند و مقاومت الکتریکی بالایی دارند در صنعت الکترونیک کاربرد دارند.

اپوکسی در موارد زیر کاربرد گسترده ای دارد:

  • رنگ‌ها و پوشش
  •  هوافضا
  •  قالب‌های صنعتی و کامپوزیت ها
  •  زیست‌شناسی
  •  مصارف خانگی و دریایی
  • چسب‌ها
  • سامانه های الکتریکی و الکترونیک
  •  کفپوشهای صنعتی، بیمارستانی و بهداشتی و مخابراتی

این کفپوش ها بر پايه هاردنر سيكلو آليفاتيك پلی آمین تغییر یافته ورزین اپوكسي بیسفنول A توليد و ارائه ميگردد ، در ساختار و مواد تشکیل دهنده اين محصول از هيچگونه حلال و رقيق كننده واکنشگرا استفاده نشده است و همين قضیه باعث ميگردد كه ساختارپليمري محصول پس از واكنش بصورت ثابت باقي بماند و خصوصيات شيميایی آن دچار كاهش خواص نگردد ، مقاومت شيميائي مناسب به همراه مقاومت مكانيكي عالي و چسبندگي سطحي فوق العاده اين محصول باعث شده كه از آن بتوان در كليه سطوحي كه در مجاورت مواد شيميائي و اسيدها و قلياهاي متوسط قر ار دارند ، براحتي استفاده نمود ، همچنين با توجه به خصوصيات بهداشتي اين محصول ،امكان بكارگيري آن در سطوحي كه علاوه بر مقاومت شيميائي ، بهداشتي بودن پوشش نيز حائز اهميت مي باشد وجود دارد.

  •  هنر
  • کفپوش های دکوراتیو و کفپوش اپوکسی گرانیت
  •  انواع کفپوش های اپوکسی

 

مزایای روکش صنعتی اپوکسی

افزایش مقاومت بتن در برابر فرسایش، تخریب و اکثر مواد شیمیایی روکش اپوکسی مطلقاً جذب آب ندارد و از نفوذ آب، روغن و سایر مایعات به جسم بتن جلوگیری می کند.

روکش اپوکسی، سبک و کم حجم بوده و از ایجاد هرگونه گرد و غبار جلوگیری می نماید.

روکش اپوکسی به صورت یکپارچه و در رنگ های متنوع اجرا می گردد. روکش اپوکسی با ضخامت 4 میلیمتر، افزایش مقاومت فشاری بتون را تا 1100 kg/cm2 را در بر دارد. سهولت در شستشو، حداقل 20 سال عمر مفید و سرعت در ترمیم آن، از سایر امتیازات این پوشش می باشد.

 

رنگ اپوکسی و مزایای آن :

رنگ اپوکسی محصولی دو جزئی بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمیدی می باشد که بعلت ویسکوزیته پایین این محصول می توان از آن به عنوان رنگ نهایی در سیستمهای دارای پرایمر با لایه میانی و یا بدون لایه های زیرین و مستقیما بر روی سطح استفاده نمود.

رنگ اپوکسی را میتوان بعنوان بهترین جایگزین پوشش های محافظتی جهت جاهایی که نیاز به مقاومت ویژه در برابر عوامل جوی،سایش و اصطکاک،عوامل شیمیایی و … دارند استفاده کرد.

موارد مصرف جهت پوشش بر روی کلیه سطوح بتنی، چوبی، فلزی،سطوح مجاور مواد شیمیایی متوسط،فونداسیون سازه ها، اتاقهای تاسیسات و موتورخانه ها، زیرزمین های مرطوب و همه جاهایی که نیاز به یک پوشش با مقاوت بالا و دوام طولانی مدت دارند.

مزایا رنگ اپوکسی مناسب کار بر روی کلیه سطوح فلزی ،چوبی و سیمانی داخلی و خارجی میباشد. این رنگ مقاومت خیلی خوبی در برابر شرایط جوی،خراش ،سایش،رطوبت و مواد شیمیایی متوسط دارد.

رنگ اپوکسی پس از خشک شدن کامـلا” قابل شستشـو است و به علـت داشتن خاصیت انعـطاف پذیـری در مقابل تغییر شکلهای سطحی سازه مقاومت نموده و مقاومت بسیار بالایی نسبت به ضربه دارد.به علاوه زیر سازی را در مقابل نفوذ آب و رطوبت محافظت کرده و هرگز پوسته نمی شود. سطح فیلم نهایی رنگ اپوکسی EC-1 شفاف و درخشان بوده و علاوه بر مزایای فوق از زیبایی خاصی برخوردار است.

نسبت اختلاط (وزنی) رزین: 110 هاردنر: 10

 

روش و میزان مصرف آمــاده ســازی سطـح کـــار:

سطح زیر کار باید کاملا ” خشک و عاری از هر گونه آلودگی ،چربی و گرد و غبار باشد. سند بلاست کردن سطح قبل از اعمال لایه رنگ اپوکسی توصیه می شود.حتما قبل از اعمال پوشش گرد و غبار ناشی از سند بلاست زدوده شود.

در مورد سطوح فلزی از آنجا که پس از سندبلاست شدن به سرعت زنگ زده و خورده می شوند بهتر است که بلا فاصله پس از سندبلاست شدن توسط رنگ اپوکسی رنگ آمیزی شوند.

 

آمــاده ســازی و تهیه مـــواد:

دو جزء رنگ اپوکسی را با نسبت اختلاط پیشنهاد شده در یک ظرف ریخته و بوسیله یک همزن با دور پایین (حداکثر 200 دور در دقیقه) به مدت 1 الی 2 دقیقه هم زده تا مخلوط شوند.رنگ حاصل را بوسیله یک پیستوله با نازل مناسب میتوان روی سطح اعمال کرد.در شرایط خاص می توان از قلم مواستفاده کرد.

میزان مصرف بستگی به سطح زیرکار داشته ولی به طور متوسط gr/m² 80 است.

توجه : دمای مناسب برای کار با رنگ اپوکسی بین 15 درجه سانتی گراد الی 35 درجه سانتی گراد و زمان مصرف رنگ آماده شده یک ساعت می باشد.

در هر مرحله فقط مقداری از مواد آماده شود که پیش از سر آمدن عمر مصرف بتوان استفاد نمود .

بین دو لایه رنگ آمیزی حداقل 6 ساعت فاصله باید باشد .

وسایل کار را پس از اتمام عملیات رنگ آمیزی با حلال مناسب شستشو دهید .

 

کفپوش اپوکسی

  1. كفپوش هاي اپوكسي

الف- كفپوش ضد اسید

ب- كفپوش آنتی استاتیک (کانداکتیو)

ج – كفپوش ورزشی

د- كفپوش معمولی با مقاومت مکانیکی و شیمیایی متوسط

ﻫ- گروتها

و– کاشیکاری ضد اسید

ز – فایبر ضد اسید

كفپوش هاي پلي يورتان

الف – كفپوش ورزشي

ب – كفپوش تارتان

ج – كفپوش صنعتي

د – كفپوش معمولي

هـ – Joint Sealer

كفپوش هاي پلي يورتا

الف – صنعتي

 

مهمترین و اصلی ترین خطر مرتبط با استفاده از اپوکسی، حساس‌شدگی نسبت به سفت‌کننده‌ است.

که با گذشت زمان ممکن است منجر به واکنش های آلرژیک شود. این واکنش‌ها گاهی ممکن است پس از طی چندین روز از زمان تماس رخ دهد. استفاده از اپوکسی یکی از دلایل اصلی آسم شغلی در میان استفاده کنندگان پلاستیک است.

 

کفپوش اپوکسی چیست ؟

اپوکسی کفپوشی یکپارچه و پلیمری با مقاومت بسیار بالا در برابرحلال های شیمیایی و سایش و غیر قابل نفوذ در برابر مایعات است که بصورت کاملا یک دست بر روی سطوح مختلف مثل سطوح بتنی با ضخامت های مختلف تا ۴میلیمتر قابل اجرا می باشد. اجزای اصلی این کفپوش ها معمولا از رزین اپوکسی با ساختار آروماتیک وبر پایه بیس فنل A می باشد.

مزایای کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی دارای :

  • یکپارچگی و عدم وجود درز
  • چسبندگی فوق العاده به سطوح بتنی
  • مقاومت مکانیکی بسیار بالا و افزایش مقاومت مقاومت شیمیایی بالا در برابر اسیدها ،قلیاها، حلال ها و عمر بتن
  • تنوع رنگ و خط کشی
  • عدم جذب آب وروغن
  • سهولت در شستشو
  • مقاومت سایشی بسیار بالا- زمان اجرای کوتاه
  • زیبائی  ، روغن ها و قابلیت ترمیم سریع و آسان
  • بدون گرد و غبار دارا می باشد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت اجرای انواع کفپوش صنعتی و اپوکسی  و بتن آرملات و کفسازی بتن رنگی با شرکت آذر ملات کاسپین تماس بگیرید.

شرکت آذر ملات کاسپین

شماره تماس : 0912281585209120064375

آدرس : تهران میرداماد خیابان رودبار غربی کوچه خسروانی پلاک 7

 

1 پاسخ دادن
  1. برچسب
    برچسب می گوید:

    ممنون از مطلب مفیدی که در سایتتون قرار دادین. استفاده از نکاتی که نوشتین، میتونه خیلی بهمون کمک کنه. اعتقادم اینه که باید از سایت هایی که محتواهای خوب دارن، حمایت بشه. من صاحب سایت برچسب هستم. در صورت تمایل می تونیم در زمینه رپورتاژ رایگان با هم تعامل داشته باشیم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *